maandag 3 januari 2011

Albert Lee


Foto Hans Janssen

Albert Lee, born 21 December 1943 in Leominster, Herefordshire, England, is an English guitarist known for his finger-style and hybrid picking technique.

Geweldige gitarist,zag hem onlangs nog tweemaal bij Bill Wymans Rythm Kings,heeft nog niets van zijn scherpte verloren.Natuurlijkt een geweldige carriere achter de rug,en heeft met ontelbaar veel artiesten samengespeeld.
In 1976 verving hij James Burton bij Emmylou Harris Hotband en speelde ook mee op het Emmylou Harris album Luxery Liner.Hieronder twee opnames met deze fantastische band



Country Boy Musicladen Bremen (26-3-1977)

Vanaf zijn zevende kreeg Albert Lee pianoles. Op zijn zestiende verruilde hij dit toetseninstrument voor de gitaar. In 1964 trad Albert Lee toe tot de Thunderbirds, de begeleidingsband van Chris Farlowe. In 1968 viel het doek voor de Thunderbirds. Daarna speelde Albert Lee onder andere in Country Fever en Heads, Hands and Feet.



Luxery Liner Old Grey Whistle Test (Jan.1977)

The Hot Band:
Emmylou Harris -Guitar/Vocals,Albert Lee-Lead Guitar/Vocals,Rodney Crowell-Rythm Guitar/Vocals,Emory Gordy-Bass/Vocals,Hank DeVito-Pedal Steel,Glen D Hardin-Piano,John Ware-Drums


In 1973 trad Albert Lee toe tot de Crickets, waarin onder meer Rick Grech speelde. Een jaar later was hij actief als sessiemuzikant in de Verenigde Staten van Amerika. Vanaf 1974 is Albert Lee voornamelijk studiomuzikant en begeleider van belangrijke sterren. Albert Lee bouwde een stevige reputatie op als begeleider voor Joan Armatrading, Jackson Browne, Eric Clapton, Joe Cocker, Dave Edmunds,Emmylou Harris en vele andere artiesten. Lee past zich kennelijk gemakkelijk aan en behoort tot de weinige Engelse gitaristen met belangstelling voor country en country-rock. Van Albert Lee verschenen enkele soloalbums: "Hiding" (1979), "Albert Lee" (1982), "Speechless" (1986) en "Gagged

The Story of Albert Lee(by Steve Walker)
http://www.rockabilly.nl/references/messages/albert_lee.htm

Albert Lee & Hogan,s Heroes
http://www.albertleeandhogansheroes.com/

Bill Wymans,s Rythm Kings Live in Middelburg
http://arthurfromholland.blogspot.com/2009/01/bill-wymans-rhythm-kings-middelburg-27.html

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Altijd leuk om 'n chicken-picker aan 't werk te zien en Albert is één van de grootmeesters in dit genre van gitaarspel. Het is de eerste keer dat ik hem live zijn ding zie doen, dankzij jou, waarvoor mijn oprechte dank.
Maar ik heb ook een vraagje, tenminste als ik zo vrijpostig mag zijn: Ik ben namelijk hopeloos op zoek naar Rainer Ptacek - Worried Spirits en Preston Reed - Metal. Beiden zijn bij het grote publiek haast onbekend maar onder gitaristen een begrip. Misschien dat jij in je verzameling wel iets van hun werk bezit of dat je mij mogelijks op een andere manier kan verder helpen.
Alvast bedankt en blijf vooral verder doen met je blog..., want die gewoon Super..., neem het maar van mij aan.

MVG....... JoGi.

aart zei

Hallo JoGi
Bedankt voor je reactie,ik heb van beide heren gehoord ,maar heb er niets van.Nieuwschierig geworden natuurlijk op zoek gegaan op het net,Rainer helaas al lang overleden,en die Preston is een geweldenaar!Binnenkort vast wat van op mijn blog.
Groetjes
Arthur

Anoniem zei

Beste Arthur,
Dat Rainer Ptacek overleden is in 1996 wist ik maar toch hoop ik stiekem iets van zijn werk te pakken te krijgen want hij was een echte virtuoos op resonator en dobro gitaren en aangezien ikzelf een beetje tokkel op zulke dingen kan je mijn nieuwsgierigheid vast wel begrijpen, maar begrijp me niet verkeerd..., ik ben al heel blij met iets van Preston, hoor, want die kan het ook. Alvast reuze bedankt voor je moeite...

Groetjes........, JoGi.

Anoniem zei

Albert Lee was de aanstichter tot de reünie van The Everly Brothers in 1983 en toerde als bandleider van de begeleidende band enkele maanden per jaar gedurende verscheidene jaren met hen rond.

Elsa