woensdag 22 mei 2013

Bob Dylan (24-5-1941) - Happy Birthday Bob!!



                             

Onbetwist de grootste singer/songwriter aller tijden word vandaag 73 jaar.Een carriere van meer dan 50 jaar,die ongelooflijk veel mooie songs heeft opgeleverd. En hij weet van geen ophouden,met zijn "Never Ending" toer reist hij nog heel de wereld rond ,en zijn laatste album"Tempest" is van een grote schoonheid.Bob reist al heel mijn muzikale leven met met mee en natuurlijk heb ik als echte fan veel audio/video materiaal  verzamelt ,en ter ere van zijn verjaardag een kleine selectie. 


Blind Willie McTell , a tribute to Martin Scorsese,Hollywood Palladium Hollywood, CA January 12, 2011  Bob Dylan - vocals, harp Stu Kimball - guitar Donnie Herron - banjo George Receli - drums Tony Garnier - bass


Blowin In The Wind
 Blowin' in the Wind is het  openingsnummer op van tweede studioalbum The Freewheelin' Bob Dylan uit 1963. Dit is zoals ik Bob het liefst zie,heerlijk pingelend op zijn akoestische gitaar.Helaas laat hij die om mij onbekende redenen tegewoordig thuis,jammer!



Masters of War "Masters of War" nog een nummer van het album The Freewheelin' Bob Dylan De melodie komt van een traditinal"Nottamun Town".Het is een protestsong tegen de koude oorlog in de jaren 60,s


                
  Het titelnummer van Dylans derde album, ‘The Times They Are a-Changin’, werd één van de lijfliederen van de protestgeneratie. Later bleek dat Bob Dylan daar op z’n zachtst gezegd niet erg gelukkig mee was. Hij wilde niet de spreekbuis van een hele generatie zijn, hij wilde slechts voor zichzelf spreken.


 "It's All Over Now, Baby Blue" komt van het albumis  Bringing It All Back Home  uit 1965.
Ik denk dat ik het nummer voor het eerst gehoord heb in de versie van Them,.Het staat ook nog steeds regelmatig op de setlist van Van Morrison.

Bovenstaande nummers zijn willekeurig gekozen,ik vind het mooie uitvoeringen maar ik had met gemak voor vele andere kunnen kiezen.Tijdens mijn vele concertbezoeken van vooral singer/songwriters blijkt altijd weer de grote betekenis van het Dylan songbook,,met prachtige uitvoeringen van de meest uiteenlopende artiesten.

Bob Dylan, nogmaals Gefeliciteerd en nog een lang gezond en muzikaal leven toegewenst!

Geen opmerkingen: