maandag 1 maart 2010

Rudy de Queljoe


Marcus Rudy de Queljoe (geboren in Soerabaya 1947) beter bekend als Rudy de Queljoe ,is van Molukse afkomst.Het gezin de Queljoe vertrok in 1951 vanuit Indonesie naar Nederland.Ze woonden achtereenvolgens in Muiderberg ,Vlissingen,Burgsluis,Westkapelle en tenslotte in Middelburg in het z,g Ambonezenkamp(schandalig zoals die mensen door de Nederlandse regering behandelt werden) aan de Nadorstweg.Het toeval wilde dat het voetbalveld naast dit kamp gelegen was.Mijn clubje ,,Zeelandia,,speelde hierop en het elftal waarin ik speelde bestond soms uit meer dan de helft uit Molukse jongens.Namen die me nog bijgebleven zijn die van Alex de Queljoe,Karel Usmany,Dick Manuhuwa,Boetje Tahitoe,Hendrik Ririhena,Paul Telussa,Bert Pentury ,Sandor, Willem e.a. Behalve muzikaal , konden ze ook stuk voor stuk goed voetballen.Regelmatig kom je nog wel eens van die jongens tegen en word er over ,,die goeie ouwe Zeelandia tijd,, gepraat.


Mobilea Rudy met Brainbox (De Boerderij 02-12-2010)

Rudy de Queljoe was voor ons allemaal toch wel een held.Hij was en is een meester op de elektrische gitaar.Hij is in zijn spel beinvloed door de Molukse cultuur en zegt daar zelf over,,het Moluks zijn en de rock bepalen mijn stijl,,.Het bovenstaande nummer is daar een mooi voorbeeld van ,en persoonlijk een van mijn favoriete Brainboxnummers


Love You So Much

De rij van bands waarin Rudy speelde is eindeloos,Johnny & The Blue Jeans,Little Jimmy & The Sharks,The Javelins,Beat Five ,Group 69 ,Dragonfly allemaal bands die regelmatig in het Zeeuwse opereerden en die ik dan van dichtbij heb mogen volgen.
Vooral Dragonfly was een sensationele band maar ging op het moment van de echte doorbraak ter ziele.Natuurlijk wisten we hier al snel dat Rudy Jan Akkerman ging vervangen in Brainbox (Molukse inside informatie) en de band werd er absoluut niet minder door.Geweldige optredens met de nieuwe Brainbox meegemaakt,muzikaal op zeer hoog niveau.Na het uiteenvallen van de band ging Rudy onverdroten voort met musiceren in bands als de Cyril Havermans Band,Chain Of Fools,Foot Switch,Harry Muskee Band,Vitesse en Massada.
En Rudy is still going strong ,dit jaar op toernee met Brainbox en in April in Zierikzee ben ik zeker van de partij

Dragonfly
http://arthurfromholland.blogspot.com/2008/09/dragonfly.html

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Gisterenavond (02-05-2012) Brainbox gehoord en gezien in de Goudse Schouwburg. Ik heb o.a. genoten van het briljante spel van Rudy de Queljoe. Bovendien lijkt het mij een zeer beschaafd mens.

Unknown zei

Geweldig om te lezen dat hij nog steeds "alive and kicking'is. Rudy is een veelzijdige muzikant en volgens mij een aardig en integer mens. Wij woonden in de Middelburgse Stromenwijk, waarvan een gedeelte was gereserveerd voor Zuid-Molukse families. Jaren tot volle tevredenheid gewoond.