zondag 1 juni 2008

TIFT MERRITT (Belgie 24-05-2008)

Door de vele concertbezoeken van de laatste maanden ontglipt je wel eens wat.
Zo kwam in via het mooie weblog van Peerke terecht op de eveneens mooie weblog vanRoen,s Ranch.En wat bleek,Tift had in Belgie opgetreden,had ik dat geweten was ik waarschijnlijk wel van de partij geweest maar helaas....
Gelukkig had de meneer van dit weblog hele mooie filmpjes gemaakt van dit optreden,
een echte bewonderaar van Tift ,en niet alleen van haar muziek.


My heart is free
Tift Merritt groeide op met de blues van haar vader, een advocaat die graag Percy Sledge speelde op piano. Moeder, die haar leven lang in North Carolina had gewoond, vond het beter als haar dochter eens in een andere omgeving terecht kwam. Dat werd Connecticut, waar Tift naar de middelbare school ging. Gelukkig was Merritt er allerminst. Het avontuur had een voordeel: als uitvlucht ging ze liedjes schrijven, waarbij de vier gitaarakkoorden die pa haar had geleerd de basis vormden


Stray Paper

Tift Merritt is het best bewaarde geheim in countryland. In 2000 won ze de talentenjacht van het befaamde muziekfestival Merlefest, in navolging van culthero Gillian Welch. Intussen begonnen platenmaatschappijen zich te verdringen om haar. Sugar Hill klopte als eerste aan. Maar het werd Lost Highway, de platenstal ook van Lucinda Williams en Ryan Adams.


Broken
V
ragen aan Tift:
* Met welke muziek groeide je op in je jeugd ?
Ik werd overspoeld door papa’s platencollectie. Die bestond uit werk van Bob Dylan, Aretha Franklin en oude soulplaten zoals Percy Sledge en Otis Redding, kortom “The good stuff”. Mijn vader speelde piano en gitaar op het gehoor en leerde mij dan liedjes te spelen. We draaiden vooral platen die we konden naspelen en dat was hoofdzakelijk rootsmusic. Eigenlijk was ik muzikaal nooit up to date. Toen de Pixies doorbraken dacht ik wel, dat is cool, maar voor deze periode bleef ik grasduinen in mijn rootsmusic.

Another Country
Vraag aan Tift:
Heeft het vrouw zijn je nooit geen parten gespeeld in deze muziekwereld die hoofdzakelijk gedomineerd wordt door mannen?
Hola, denk niet dat ik schrik heb van jullie kerels ! (kijkt vervaarlijk in het rond). Geen enkele man boezemt mij schrik in. Misschien is het wat makkelijker voor een jongen om weken tussen de vuile was te leven, met een minimum aan sanitaire voorzieningen. Soms snak ik er wel eens naar om lekker verwend te worden door een manicure of me in cosmetica artikelen te dompelen, maar toch ben ik heel gelukkig met mijn situatie nu. Als ik ergens trots op ben in mijn carrière, dan is het wel dat ik het geschopt heb tot beroepsartiest. Het is toch een droom betaald te worden voor hetgeen je graag doet.


Hopes to High

Vraag aan Tift:

Op vijfentwintig juni mag je een duet zingen met je grote heldin Emmylou Harris in de “David Letterman Show”, bij de voorstelling van haar nieuwe cd “All I Intended To Be”. Betekent dat niet dat ook zij een beetje fan is van jou?
Je maakt me verlegen. Ik kijk zo op naar deze fantastische en lieve dame. Ooit kwam ze spontaan, bij mij het podium opgewandeld om de harmonieën te zingen in mijn song. Dat vergeet ik nooit. De tranen schoten me in de ogen en eerst dacht ik : My God, Emmylou Harris staat hier naast je, en vervolgens : Jezus, ze kent mijn teksten ! Toen viel ik bijna flauw van emotie.


Good hearted Woman
* Fantastisch, nogmaals bedankt voor dit zeer fijn gesprek. Ik hoop dat je er evenveel van genoten hebt als van de lekkere Belgische frieten en dat schuimend biertje en hopelijk tot binnenkort.
Het plezier kwam volledig van mijn kant, graag gedaan.
Met dank aan RoenHetZwoen en de mooie webside RootsTime

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Nu vrijdag Caroline Herring in datzelfde Toogenblik, Arthur!!
zie: http://www.toogenblik.be

groeten,
Roen

aart zei

Bedank voor de tip Roen
Helaas Vrijdag met mijn eigen bandje opstap (chauffeur)
Ik wacht je filmje wel af!

Arthur