zondag 20 april 2008

LUKA BLOOM

Barry Moore (Newbridge, 23 mei 1955), beter bekend onder zijn artiestennaam Luka Bloom, is een Ierse singer-songwriter. De naam 'Luka' is afkomstig van de gelijknamige hit van Suzanne Vega uit 1987. 'Bloom' is de achternaam van de hoofdpersoon uit het boek Ulysses van James Joyce.

Voordat Luka Bloom faam maakte als singer/songwriter speelde hij samen met zijn broer Christy Moore (ook singer-songwriter) in de band Moving Hearts.

Onder zijn eigen naam Barry Moore heeft Luka eind jaren '70 / begin jaren '80 drie albums uitgebracht, waarbij hij een typisch eigen geluid wist te bewerkstelligen middels een zekere tokkeltechniek. Nadat er een ziekte geconstateerd was welke zijn handen dermate beïnvloedde dat de tokkeltechniek niet meer uitgevoerd kon worden (naar verluidt een RSI-variant?), is Luka overgegaan op een andere manier van spelen welke tot op de dag van vandaag de unieke 'Luka-sound' geeft.


De doorbraak in Nederland kwam mede door een optreden op het PinkPopfestival van 1991.
Hij kwam op een fiets het podium op en speelde in een mum van tijd het hele veld plat.
Zelf heb ik hem al enkele malen live gezien o.a in het Arsenaal in Vlissingen en in 2003 op Park Pop in Den Haag .Ook op dit grote festival wist hij zo,n 100000 man publiek stil te krijgen
Onderstaande foto,s zijn van dit optreden.













Na afloop van dit optreden liep ik toevallig
Luka tegen het lijf,ik trok mijn stoute schoenen
aan en vroeg in mijn steenkolenengels om een
handtekening,bleek hij goed nederlans te kunnen spreken.We raakten zowaar in gesprek o.a over de optredende artiesten, hij was net als ik nogal onder de indruk van Kathleen Edwards ,het feit dat hij een poosje in Nederland had gewoond (Amsterdam/Groningen ) en Pim Fortuin ,op dat moment zeer aktueel. Kortom,een hele aardige bescheiden man deze Luka,en absoluut geen sterallures


boomp3.com




boomp3.com





Geen opmerkingen: