woensdag 9 april 2008

JOHN SCOFIELD (Middelburg 8 -04-2008) 9


John Scofield (Dayton, Ohio, 26 december 1951) is een Amerikaanse Jazz-gitarist en componist.

Scofield begon op zijn elfde al gitaar te spelen. Nadat hij door een leraar de muziek van Wes Montgomery, Jim Hall en Pat Martino had leren kennen kreeg hij belangstelling voor jazzmuziek. Van 1970 tot 1973 studeerde hij jazz aan het Berklee College of Music in Boston, Massachusetts. Een van de docenten daar was Gary Burton, waarmee Scofield later weer samenwerkte.

John Scofield werd als musicus bekend door zijn werk met de Billy Cobham/George Duke-Band. Daarna speelde hij met vele grote namen uit de wereld van de jazz-fusion zoals Charles Mingus, Herbie Hancock, Chick Corea, Joe Henderson, Pat Metheny, Gerry Mulligan, McCoy Tyner, Jim Hall und Chet Baker.

In 1982 begon zijn samenwerking met Miles Davis die ruim drie jaar duurde. Ze werkten binnen een geïmproviseerde funky stijl.

In 1989 tekende Scofield een contract met Blue Note Records en richtte met saxofonist Joe Lovano, die hij kende uit zijn studietijd, een quintet op dat tot de vooraanstaande vertegenwoordigers van de funkjazz gerekend wordt.


Als deze grote meneer een bezoek brengt aan mijn geboorte stad Middelburg is Arthur natuurlijk van de partij.Alhoewel de Jazz niet helemaal mijn ding is kon ik in het kader van mijn muzikale zoektocht dit optreden natuurlijk niet missen. Mijn angst dat het optreden zou bestaan uit veel gefreak op de gitaar was onterecht.
Het was een zeer boeiend optreden wat geen moment verveelde. dit mede door de geweldige band die John begeleide. Zeker van drummer Bil Steward was ik zeer onder de indruk.Veel funky nummers afgewisseld door mooie ballads,subtiel begeleid door een driemans blazersectie De toegift was een prachtig bluesnummer waar John Scofield nog eens al zijn niet geringe kunsten vertoonde. Een pracht concert wat ik niet graag had willen missen. (helaas mocht er tijdens het optreden niet gefotografeerd worden,vandaar dit wat treurige fotootje)



Geen opmerkingen: