Blonde on Blonde, is de zevende plaat van Bob Dylan,
een dubbelelpee (vermoedelijk de eerste in de pophistorie), die werd
geproduceerd door Bob Johnston en opgenomen in Nashville, Tennessee. Het
album verscheen in het voorjaar van 1966. Blonde on Blonde wordt gerekend tot Dylan's beste werk, sommigen beschouwen het als Dylans absolute meesterwerk: op de List of Rolling Stone's 500 Greatest Albums of All Times bezet Blonde on Blonde veelzeggend plaats nummer 9.
Blonde on Blonde steeg in de Verenigde Staten destijds tot nummer
negen op de Billboard's Pop Albums chart; in Engeland kwam het album
terecht op de derde plaats.
TRACK 1
Rainy Day Woman 12 & 35 ( Woodstock 1994)
"Rainy Day Women #12 & 35" is de openingstrack van dit hele mooie album Blonde on Blonde. het is de enige song van het album met brassband als begeleiding.
"They'll stone you" in elk complet van de song, plus het refreine "Well, I would not feel so all alone--everybody must get stoned!"was aanleiding voor verschillende Amerikaanse radiostations en deBBC het nummer te verbannen. Ze beschouwden het als een "drugsong":
TRACK 2
Pledging my Time (Indiana 1997)
.
Blonde on Blonde is na Bringing It All Back Home en Highway 61 Revisited, allebei uit 1965, Dylans derde album met dat hoogsttypische dylanachtige rock en roll geluid. Op het album horen sommigen een jazz-achtige invloed doorklinken, hetgeen kan worden toegeschreven aan het stel doorgewinterde studio-muzikanten, die overigens een essentieel aandeel hebben in de sfeer van de twee platen.
TRACK 3
Visions of Johanna (1966)
.
.De originele titel van de song was "Seems Like a Freeze Out"; studio opnames van Blonde on Blonde's' eerste New York sessions, uitgebracht op een bootleg,hebben een veel sneller tempo.
Er zijn verschillende theorieen wie of wat er metJohanna bedoelt is:
1 Het gaat over Joan Baez 2 Het heeft verband met "Gehenna" en "Ge-Hinnom", een Hebreeuws woord voor hel.3 Vincent van Gogh'schoonzus Johanna Gezina van Gogh (Bonger), die mede verantwoordelijk was voor de uiteindelijke totstandkoming van Vincent's als belangrijk kunstenaar.4 Johanna verwijst naar ''oneindig'' of naar'' god'' 5 Het verwijst naar een gedicht van William Blake's "On the Virginity of the Virgin Mary & Johanna Southcott".
TRACK 4
One of us must Know(sooner of later)
.
Blonde on Blonde wordt door velen beschouwd als het absolute culminatiepunt binnen Dylans komeetachtige ontwikkeling als jaren zestig popmuzikant. Het album vormt de afsluiting van een immer creatievere, surrealistische en rockende Bob Dylan. De artiest dreigt in deze tijd -zowel voor als na de opnames voor Blonde on Blonde- en ondanks of juist mede dankzij de speed, uitgeput te raken en elk moment uit de bocht te vliegen.
TRACK 5
I want You (9-july 1998 Collegno Torino)
.
"I Want You" is een van de weinige songs waar nu eens niet door de recenten over werd gediscuseerd.Maar het was wel een van zijn meest succesvolle singles.
Medewerkers
- Bob Dylan - Gitaar, Harmonica, Piano, Keyboards, Zang
- Al Kooper - Orgel, Gitaar, Hoorn (muziekinstrument), Keyboards
- Robbie Robertson - Gitaar, Zang
- Joe South - Gitaar
- Rick Danko - Basgitaar, Viool, Zang
- Bill Atkins - Keyboards
- Wayne Butler - Trombone
- Kenneth A. Buttrey - Drums
- Paul Griffin - Piano
- Amy Herot - Reissue Producer
- Garth Hudson - Keyboards, Saxofoon
- Bob Johnston - Producer
- Jerry Kennedy - Gitaar
- Sanford Konikoff - Drums
- Richard Manuel - Drums, Keyboards, Zang
- Wayne Moss - Gitaar, Zang
- Hargus "Pig" Robbins - Piano, Keyboards
- Henry Strzelecki - Basgitaar
- Mark Wilder - Remixing, Remastering
- Charlie McCoy - Basgitaar, Gitaar, Harmonica, Trompet
1 opmerking:
Mooi, bedankt!
Elsa
Een reactie posten