zaterdag 26 april 2008

Arthurs Muziek Verzameling B (61 -65)


61 The Beach Boys Holland


boomp3.com


boomp3.com

Een van mijn favoriete BB nummers







62 The Beach Boys Wild Honey

boomp3.com

boomp3.com











63 The Beach Boys Covered By
(The Letter)



boomp3.com









64 The Beach Boys Smiley Smile




boomp3.com


boomp3.com







65 The Beach Boys Pet Sounds



boomp3.com
boomp3.com









1

vrijdag 25 april 2008

Saturday it,s SOULTIME ! with SAM & DAVE!!


Sam & Dave was een Amerikaans soulduo, bestaande uit Sam Moore en David Prater. Sam & Dave waren één van de eerste soulartiesten. Het duo had een reeks hits in de jaren zestig van de vorige eeuw, waaronder "Soul Man" en "I Thank You"

Sam & Dave hadden al ervaring in de gospel, r&b en soul voor ze een duo vormden. Ze ontmoetten elkaar in 1961 in The King of Hearts Club, een nachtclub in Miami, Florida. Moore organiseerde daar een amateurwedstrijd, waar Prater optrad. Toen Prater tijdens het zingen de tekst van een liedje van Jackie Wilson vergat, sprong Moore bij. Vanaf die avond begonnen de twee professioneel samen te werken en groeiden ze uit tot een lokaal populair zangduo. Ze tekenden een contract bij Roulette Records, waar ze enkele singles uitbrachten.


n 1965 tekenden ze bij Atlantic Records. Producer Jerry Wexler leende ze vrijwel direct uit aan Stax Records, waarvoor Atlantic de muziek distribueerde. Bij Stax werden Isaac Hayes en David Porter aangesteld als de vaste producers en tekstschrijvers van Sam & Dave. Zij schreven en produceerden de meeste van Sam & Daves hits, te beginnen met hun eerste single voor Stax, "You Don't Know Like I Know" uit 1966. Na dit nummer volgde een reeks van top-tienhits in de r&b- en soulhitlijsten, waaronder "Hold On! I'm Comin'" (1966), "You Got Me Hummin'" (1966), "When Something Is Wrong with My Baby" (1967), "Soul Man" (1967) en "I Thank You" (1968). Een aantal van deze hits haalden ook de Amerikaanse pophitlijsten. "Soul Man" uit 1967 was hun eerste van een reeks internationale hits. Sam & Dave werden op veel van de singles bijgestaan door Booker T. & the M.G.'s, de huisband van Stax.

Sam & Dave kregen de reputatie een van de beste live-acts van de late jaren zestig te zijn. Aan hun energieke, opzwepende optredens dankten ze de bijnaam "Double Dynamite", dubbel dynamiet. Buiten het podium konden Sam en Dave echter slecht met elkaar opschieten. Ze ruzieden en vochten regelmatig, en op een gegeven moment spraken de twee niet meer met elkaar

In 1968 stopte Atlantic met het distribueren van de producten van Stax. Hierdoor hadden Sam & Dave, die een contract hadden bij Atlantic, geen toegang meer tot de producties van Hayes en Porter en de ondersteuning van Stax' huismuzikanten. Hierdoor daalde de kwaliteit en het succes van hun volgende singles. Na hun laatste single voor Stax, Soul Sister Brown Sugar, wisten ze geen grote hit meer te scoren. Door het uitblijven van succes, de onderlinge spanningen en drugsmisbruik ging het duo in 1970 uit elkaar

In de jaren tachtig onthulde Moore dat hij in de jaren zeventig aan drugsverslaving leed, en dat dit een belangrijke oorzaak is van de problemen tussen hem en Prater. In 1987 werd Prater gearresteerd voor de handel in cocaïne. Een jaar later stierf hij in een auto-ongeluk.

In 1992 werden Sam & Dave opgenomen in de Rock & Roll Hall of Fame. Moore is nog steeds actief in de muziek en treedt af en toe op

donderdag 24 april 2008

HOUSE OF THE RISING SUN

The House of the Rising Sun (vertaald: het huis van de rijzende zon) is een zogenaamde traditional, een traditioneel volkslied uit de Verenigde Staten, vele malen opgenomen en vooral bekend geworden in een rock-and-rollversie door The Animals (1964). Voordien was het al uitgebracht in folkversies door Joan Baez in 1960 en door Bob Dylan in 1962. Oorspronkelijk had het lied meer een bluesgeluid, voor het eerst opgenomen door Texas Alexander in 1928, en als folkblues door Woody Guthrie in 1940. De tekst, althans delen ervan, gaat volgens sommige bronnen terug tot de 18e eeuw en de melodie zou zijn afgeleid van 18e-, of zelfs 17e-eeuwse Engelse folk.

THE ALMANAC SINGERS, 1941: WOODY GUTHRIE, LEE HAYS, MILLARD LAMPELL, PETE SEEGER
(LINKS NAAR RECHTS)
boomp3.com

Het nummer is ongetwijfeld al honderden keren gecoverd. Het brein achter de bekendste versie van het nummer is folkzanger Dave Van Ronk. Bob Dylan coverde het nummer van hem en nam het op in 1962 op zijn plaat "Bob Dylan". Dave van Ronk kon nu het nummer niet meer spelen omdat iedereen dacht dat hij het had gecoverd van Bob.

Nadat The Animals hun versie hadden uitgebracht kon Bob het nummer echter niet meer spelen, omdat iedereen dacht dat hij het van hun had gecoverd. Hij was echter zeer geboeid door de versie van de Animals en met name de orgelbegeleiding van Alan Price.



De orgelsolo die op de Animalsversie van the House of the Rising sun te horen en zijn aanwezigheid tijdens de tour is heeft Dylan geïnspireerd om bij de opnamen van Highway 61 Revisted een paar weken later een organist (Al Cooper)te introduceren die zijn werk een nieuwe dimensie gaf. Als Dylan optreedt in NewCastle op zijn Never ending tour neemt hij the House of the Rising sun nog altijd op in de setlist als eerbetoon aan de Animals.
Er is veel gespeculeerd over de herkomst en de betekenis van het House of the Rising Sun. Toen het nummer wereldfaam kreeg waren er veel mensen die wilden weten waar het beroemde huis stond. Een Amerikaanse historicus zou het een tijd geleden hebben onderzocht; hij kwam tot de ontdekking dat het huis vroeger een vrouwengevangenis was geweest. En precies in het midden zat een vrij groot rond raam, waar de "rijzende zon" mee bedoeld werd.

Eunice Kathleen Waymon, beter bekend als Nina Simone (Tryon, North Carolina, 21 februari 1933 - Carry-le-Rouet, Frankrijk, 21 april 2003) was zangeres, schrijfster en pianiste. Ze wordt vooral gerekend tot de jazzmuzikanten, maar had zelf een hekel aan deze term. In haar werk zijn ook de invloeden van blues, rhythm and blues en soul te horen.


Dit is een van mijn favorite House of the Rising sun uitvoeringen.

Joan Chandos Báez (New York, 9 januari 1941) is een Amerikaanse folk zangeres en liedjesschrijfster, die momenteel woont in het Californische Woodside.
Joan nam het nummer al in 1960 op en staat nog steeds op haar repetoire.


 There is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy
And God I know I'm one

My mother was a tailor
She sewed my new bluejeans
My father was a gamblin' man
Down in New Orleans

Now the only thing a gambler needs
Is a suitcase and trunk
And the only time he's satisfied
Is when he's on a drunk

------ organ solo ------

Oh mother tell your children
Not to do what I have done
Spend your lives in sin and misery
In the House of the Rising Sun

Well, I got one foot on the platform
The other foot on the train
I'm goin' back to New Orleans
To wear that ball and chain

Well, there is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy
And God I know I'm one

woensdag 23 april 2008

BIG BROTHER & the HOLDING COMPANY

Big Brother and the Holding Company is een Amerikaanse rock band opgericht in San Francisco in 1965. Ze maakten deel uit van de psychedelische music scene waar ook o.a Grateful Dead, Quicksilver Messenger Service en Jefferson Airplane deel uitmaakten.



De originele leden van de band waren Sam Andrew (lead guitar) en James Gurley , guitars, Peter Albin op bass en Chuck Jones op drums, die in 1966 vervangen werd door Dave Getz

De band werd een stuk populairder toen Janis Joplin zich bij de groep aansloot. In 1967 kwam het eerste album van de band uit, Big Brother and the Holding Company het werd een behoorlijk succes in de Amerikaanse hitlijsten

De band brak nationaal en internationaal door dankzij hun fenomenale optreden op het Monterey Pop Festival in Juni 1967.Vooral Janis Joplin stal de show.






In November 1967 gingen ze in zee met Albert Grossman,de manager van Bob Dylan. Het tweede album, Cheap Thrills, steeg al snel naar een topplaats in de hitlijsten van1968.Op dit album Joplin's grote doorbraakhit , "Piece of My Heart". Een nummer van Erma Franklin de zus van Aretha



Eind1968 verliet Janis samen met Sam Andrew de band en formeerde een nieuwe begeleidingsband the Kozmic Blues Band Albin en Getz werden lid van Country Joe and the Fish.

dinsdag 22 april 2008

Van Morrison - Into The Mystic



Into the Mystic is mischien wel mijn favorite Van Morrison song Dit is een mooie opname met backing vocals van Brian Kennedy.Helaas staat het de laatste tijd niet meer op de setlist tijdens de V.M concerten. Het nummer komt van het album Moondance en staat ook op de prachtige live dubbelaar It,s too late to stop now. Het nummer is gecoverd door o.a Paul Carrak ,Joe Cocker,Warren Haynes,Ben EKing (Van,s favoriete versie) Michael McDonald,Johnny Rivers,The Allman Brothers,The Wallflowers en vele anderen. Bij de originele opnamen op Moondance bestond de band uit:

--> We were born before the wind
Also younger than the sun
Ere the bonnie boat was won as we sailed into the mystic
Hark, now hear the sailors cry
Smell the sea and feel the sky
Let your soul and spirit fly into the mystic

And when that fog horn blows I will be coming home
And when that fog horn blows I want to hear it
I dont have to fear it
I want to rock your gypsy soul
Just like way back in the days of old
Then magnificently we will float into the mystic
And when that fog horn blows you know I will be coming home
And when thst fog horn whistle blows I got to hear it
I dont have to fear it
I want to rock your gypsy soul
Just like way back in the days of old
And together we will float into the mystic
Come on girl


zondag 20 april 2008

LUKA BLOOM

Barry Moore (Newbridge, 23 mei 1955), beter bekend onder zijn artiestennaam Luka Bloom, is een Ierse singer-songwriter. De naam 'Luka' is afkomstig van de gelijknamige hit van Suzanne Vega uit 1987. 'Bloom' is de achternaam van de hoofdpersoon uit het boek Ulysses van James Joyce.

Voordat Luka Bloom faam maakte als singer/songwriter speelde hij samen met zijn broer Christy Moore (ook singer-songwriter) in de band Moving Hearts.

Onder zijn eigen naam Barry Moore heeft Luka eind jaren '70 / begin jaren '80 drie albums uitgebracht, waarbij hij een typisch eigen geluid wist te bewerkstelligen middels een zekere tokkeltechniek. Nadat er een ziekte geconstateerd was welke zijn handen dermate beïnvloedde dat de tokkeltechniek niet meer uitgevoerd kon worden (naar verluidt een RSI-variant?), is Luka overgegaan op een andere manier van spelen welke tot op de dag van vandaag de unieke 'Luka-sound' geeft.


De doorbraak in Nederland kwam mede door een optreden op het PinkPopfestival van 1991.
Hij kwam op een fiets het podium op en speelde in een mum van tijd het hele veld plat.
Zelf heb ik hem al enkele malen live gezien o.a in het Arsenaal in Vlissingen en in 2003 op Park Pop in Den Haag .Ook op dit grote festival wist hij zo,n 100000 man publiek stil te krijgen
Onderstaande foto,s zijn van dit optreden.













Na afloop van dit optreden liep ik toevallig
Luka tegen het lijf,ik trok mijn stoute schoenen
aan en vroeg in mijn steenkolenengels om een
handtekening,bleek hij goed nederlans te kunnen spreken.We raakten zowaar in gesprek o.a over de optredende artiesten, hij was net als ik nogal onder de indruk van Kathleen Edwards ,het feit dat hij een poosje in Nederland had gewoond (Amsterdam/Groningen ) en Pim Fortuin ,op dat moment zeer aktueel. Kortom,een hele aardige bescheiden man deze Luka,en absoluut geen sterallures


boomp3.com




boomp3.com