Zoeken in deze blog

zaterdag 5 november 2016

The Music of Gram Parsons

Cecil Ingram Connor III (November 5, 1946 – September 19, 1973)beter bekend als Gram Parsons
De zanger Gram Parsons  verwierf bekendheid door zijn optredens met The Byrds en The Flying Burrito Brothers. Zijn invloed op andere popmusici, zoals The Byrds, Tom Petty en Elvis Costello, is enorm. The Rolling Stones schreven voor en over hem de ballade "Wild Horses'. Zijn met verhalen omgeven dood in 1973 in de Amerikaanse Mojave Desert maakte hem tot een legende.
Dit is een eerbetoon van verschillende artiesten aan Gram.



Steve Earl Dave Rawlings Gillian Welsch (Sin City)

De Amerikaanse zanger en songschrijver Gram Parsons werd in november 1946 in Winter Haven in Florida geboren als Ingram Cecil Connor III. Gram Parsons' muzikale leven begon op de middelbare school met het bandje Pacers, waarin ook Jim Stafford en Roland Kent Lavoie speelden. In 1963 vond Parsons aansluiting bij de folkband Shilos. De groep verhuisde naar New York, waar Gram Parsons de groep in 1965 verliet voor een studie aan het Harvard College. Deze studie hield hij echter al snel na zijn inschrijving voor gezien


Ryan Adams & EmmyLou Harris (Grievous Angel)

In New York richtte Gram Parsons de Submarine Band met John Nuese (gitaar), Ian Dunlop (bas) en Mickey Gauvin (drums). De groep verhuisde al snel naar de westkust, waar twee singles werden opgenomen. Met de nieuwelingen Bob Buchanan (gitaar) en Jon Corneal (drums) nam Parsons "Safe at home" op. Dit album wordt tegenwoordig belangrijk bevonden voor de ontwikkeling van de country-rock. Toen "Safe at home" in april 1968 uitkwam, had Gram Parsons de Submarine Band al ingeruild voor The Byrds.



Dave Rawlings Gillian Welsh EmmyLou Harris (Hickory Wind)

Met The Byrds nam Gram Parsons het countryalbum "Sweetheart of the rodeo" op. De invloed van Gram Parsons op de totstandkoming van dit album was groot. The Byrds sloegen met "Sweetheart of the rodeo" een nieuwe weg in, zoals bijvoorbeeld te horen is in de ballade "Hickory wind". Toen de Byrds concerten in Zuid-Afrika wilden geven, verliet Gram Parsons The Byrds uit protest.
Gram Parsons bracht enkele maanden door in gezelschap van de Rolling Stones en richtte een jaar later met Chris Hillman (gitaar), Sneaky Pete Kleinow (steelgitaar), Chris Ethridge (bas) de Flying Burrito Brothers op.


Kathleen Edwards John Doe (We'll Sweep Out Ashes in the Morning)

Op "The gilded palace of sin" (1969) staat "Hot burrito #1", een van de beste songs van Graham Parsons. Het tweede album "Burrito deluxe" (1970) kende minder hoogtepunten dan het debuutalbum van Flying Burrito Brothers. Gram Parsons kwam vaak niet opdagen en nam, mede door overdadig drugsgebruik, de verplichtingen van de Flying Burrito Brothers niet erg serieus. In april 1970 werd hij door Hillman uit de groep gezet.



Norah Jones (She)

Met de begeleidingsband van Elvis Presley en de toen nog onbekende zangeres Emmylou Harris nam Gram Parsons in 1972 het album "GP" (1972) op. Hierna ging Parsons op tournee met Jock Bartley (gitaar), Neil Flanz (steelgitaar), Kyle Tullis (bas) en N.D. Smart II (drums). Inmiddels hadden zijn drank- en drugsgebruik al grote vormen aangenomen, waardoor hij vaak niet of slecht in staat was om een fatsoenlijk optreden te verzorgen. Ook werden nog opnamen gemaakt, inclusief "Love hurts" en "Hearts on fire" voor een tweede album, dat als "Grievous Angel" (1973) verscheen.


Keith Richards Norah Jones (Love Hurts)

Gram Parsons overleed in september 1973 bij Joshua Tree in Californiƫ. Zijn lichaam werd door vrienden gestolen en gecremeerd in de woestijn. Een legende was geboren.



Gram Parsons & Emmylou Harris (Streets of Baltimore)

donderdag 3 november 2016

The Beatles live at Budokan - Japan (1966)

After the Beatles released the Rubber Soul album at the end of 1965, they recorded their follow up album Revolver then embarked on a world tour. In making these two albums, the group recorded music that had become increasingly difficult to reproduce on stage. But that problem only scratched the surface of problems the band would face in 1966.

The Asian leg of the tour began with controversy as right-wing Japanese nationalists protested at the staging of their concerts in Tokyo at the Nippon Budokan in June and July which was built for the staging of the martial arts rather than musical performances.
The performances went ahead but there was heavy security to protect the group from both fans and protesters, meaning the group were forced to stay in their suite at the Tokyo Hilton, although Lennon escaped for a short time. NEMS staff photographer, Robert Whitaker, remembered: "He [Lennon] snuck out using my name, on the basis, I think, that all white people probably looked the same to the Japanese. He got away with it for a while, but then somebody recognised him and he was dragged back to the hotel."

                                           If I Needed Someone.

 Feet planted on Japanese ground for the first time and bleary from lack of sleep, the Beatles faced the usual round of daft probes about their hair, which they handled with customary good humor. Asked about the “motives and incentives” for their hairstyle, Harrison said: “We couldn’t afford a barber at the time.” Ringo: “I think the next change will be when we go bald.”



                                           Baby,s in Black


But then came an ominous question from Ken Gary, representing the foreign press in Japan. “Some Japanese say that your performances will violate the Budokan, which is devoted to traditional Japanese martial arts, and you set a bad example for Japanese youth by leading them astray from traditional Japanese values. What do you think of all that?”
John: “Better to watch singing than wrestling, anyway.”

                                           Nowhere Man

 “It’s amazing security, you know,” commented Ringo at their first press conference. “I’ve never seen so many people guarding us.” It’s for your own safety, he was told. The four found themselves virtually confined to their hotel. Rightwingers protested, screaming invective against the “foreign invaders.” Before the Beatles’ three Budokan concerts, police warned that fans who stood up and made noise would be arrested.

                                          I,m Down

 



dinsdag 1 november 2016

The Beatles working at Apple and Twickenham in London January 1969

                                                        












Mooie beelden van The Beatles tijdens
Get Back / Let It Be sessies .Ondanks meningsverschillen met George Harrison(hij had de groep tijdelijk verlaten)was er van onenigheid tussen de bandleden tijden deze opnames weinig te merken 
Paul en John zijn heerlijk aan het dollen,soms slaat zelfs de meligheid toe.De inbreng van George is niet groot,die van Ringo is nihil..Historische beelden van het laatste kunstje van een superband

zondag 30 oktober 2016

MatthewsSouthernComfort - Southern Comfort

Het mooie optreden Iain Matthews met Plainsong  in Theater de Wegwijzer was aanleiding om terug te kijken naar wat eerder werk van Iain.Naast Fairport Convention,Plainsong ,zijn vele solowerk ,was er natuurlijk ook nog die andere band ,Matthews Southern Comfort.Ik vond in mijn verzameling het prachtige album "The Best Off Southern Comfort"van deze band, een mooie overzicht van het beste werk van deze formatie.Het meest bekend is natuurlijk "Woodstock" geschreven door Joni Michell maar ik koos voor onderstaand nummer.

                   Southern Comfort
This UK band was formed by former Fairport Convention singer/guitarist Iain Matthews (b. Ian Matthew McDonald, 16 June 1946, Scunthorpe, Lincolnshire, England), and was named after his 1969 debut for MCA Records. Comprising Matthews, Mark Griffiths (guitar), Carl Barnwell (guitar), Gordon Huntley (pedal steel guitar), Andy Leigh (bass) and Ray Duffy (drums), the newly formed band signed to EMI Records. The unit’s country-tinged sound proved to be an excellent forum for Matthews’ songwriting talents. In the summer of 1970, their second album, Second Spring reached the UK Top 40 and was followed by a winter chart-topper, ‘Woodstock’. Joni Mitchell wrote the single as a tribute to the famous festival that she had been unable to attend. Already issued as a single in a hard rocking vein by Crosby, Stills, Nash And Young, it was a surprise UK number 1 for Matthews Southern Comfort. Unfortunately, success was followed by friction within the band and, two months later, Matthews announced his intention to pursue a solo career. One more album followed after which the band truncated their name to Southern Comfort. After two further albums, they disbanded in the summer of 1972.(ALLMUSIC)


Fairport Convention (feat.Iain Matthews)
http://arthurfromholland.blogspot.nl/2009/07/fairport-convention-original-line-up.html

Fairport Convention Bouton Rouge Sessions (feat Iain Matthews)
http://arthurfromholland.blogspot.nl/2014/08/fairport-convention-bouton-rouge.html

 Ad vanderVeen -Kersten DeLigney -Iain Matthews
http://arthurfromholland.blogspot.nl/2012/05/ad-vanderveen-kersten-de-ligny-and-iain.html

 Iain Matthews &The Searing Quartet
 http://arthurfromholland.blogspot.nl/2010/02/iain-matthews-searing-quartet-de.html