donderdag 10 april 2008
SHORT BREAK!!
Hopelijk is hij Dinsdag weer terug(als ze hem daar niet houden)
Om een beetje in de stemming te komen een paar foto,s uit mijn omgeving met een lekker rustig muziekje.......
boomp3.com
boomp3.com
boomp3.com
boomp3.com
boomp3.com
Beste muziekvrienden,tot Dinsdag!!
woensdag 9 april 2008
JOHN SCOFIELD (Middelburg 8 -04-2008) 9
John Scofield (Dayton, Ohio, 26 december 1951) is een Amerikaanse Jazz-gitarist en componist.
Scofield begon op zijn elfde al gitaar te spelen. Nadat hij door een leraar de muziek van Wes Montgomery, Jim Hall en Pat Martino had leren kennen kreeg hij belangstelling voor jazzmuziek. Van 1970 tot 1973 studeerde hij jazz aan het Berklee College of Music in Boston, Massachusetts. Een van de docenten daar was Gary Burton, waarmee Scofield later weer samenwerkte.
John Scofield werd als musicus bekend door zijn werk met de Billy Cobham/George Duke-Band. Daarna speelde hij met vele grote namen uit de wereld van de jazz-fusion zoals Charles Mingus, Herbie Hancock, Chick Corea, Joe Henderson, Pat Metheny, Gerry Mulligan, McCoy Tyner, Jim Hall und Chet Baker.
In 1982 begon zijn samenwerking met Miles Davis die ruim drie jaar duurde. Ze werkten binnen een geïmproviseerde funky stijl.
In 1989 tekende Scofield een contract met Blue Note Records en richtte met saxofonist Joe Lovano, die hij kende uit zijn studietijd, een quintet op dat tot de vooraanstaande vertegenwoordigers van de funkjazz gerekend wordt.
Als deze grote meneer een bezoek brengt aan mijn geboorte stad Middelburg is Arthur natuurlijk van de partij.Alhoewel de Jazz niet helemaal mijn ding is kon ik in het kader van mijn muzikale zoektocht dit optreden natuurlijk niet missen. Mijn angst dat het optreden zou bestaan uit veel gefreak op de gitaar was onterecht.
Het was een zeer boeiend optreden wat geen moment verveelde. dit mede door de geweldige band die John begeleide. Zeker van drummer Bil Steward was ik zeer onder de indruk.Veel funky nummers afgewisseld door mooie ballads,subtiel begeleid door een driemans blazersectie De toegift was een prachtig bluesnummer waar John Scofield nog eens al zijn niet geringe kunsten vertoonde. Een pracht concert wat ik niet graag had willen missen. (helaas mocht er tijdens het optreden niet gefotografeerd worden,vandaar dit wat treurige fotootje)
dinsdag 8 april 2008
Van Morrison & The Chieftains - Carriefergus.
Van Morrison en de Chieftains,een mooie combinatie wat uitmonde in het prachtalbum Irish Heartbeat. Hier een uitvoering van de Ierse traditional Carriefergus.
Van is niet zo best bij stem,de beelden zijn wat donker maar toch wel de moeite van het bekijken waard.
I wished I had you in carrickfergus,
Only for nights in ballygrand,
I would swim over the deepest ocean,
The deepest ocean to be by your side.
But the sea is wide and I can,t swim over
And neither have I wings to fly.
I wish I could find me a handy boatman
To ferry me over to my love and die.
My childhood days bring back sad reflections
Of happy days so long ago.
My boyhood friends and my own relations.
Have all passed on like the melting snow.
So I,ll spend my days in endless roving,
Soft is the grass and my bed is free.
Oh to be home now in carrickfergus,
On the long road down to the salty sea.
And in kilkenny it is reported
On marble stone there as black as ink,
With gold and silver I did support her
But I,ll sing no more now till I get a drink.
I,m drunk today and I�m rarely sober,
A handsome rover from town to town.
Oh but I am sick now and my days are numbered
Come all ye young men and lay me down.
"Coney Island" is een spoken-word song geschreven door Van Morrison en is te vinden op het album, Avalon Sunset. Het verhaal word ondersteund door een mooie melodielijn die mooi past bij het zware Ierse accent van Van . Hij beschrijft de tochtjes die hij samen met zijn moeder maakte naar de kust van Coney Island Mooie jeugdherrineringen van VanMorrison. De song eindigt met de prachtige zin:
"Wouldn't it be great if it could be like this all the time.
boomp3.com
zondag 6 april 2008
NEDERBEAT
The Motions komen eind 1964 voort uit Ritchie & the Ricochets, waarin Bennett en van Leeuwen speelden. Deze groep speelde op 8 augustus 1964 in het voorprogramma van de Stones in het Kurhaus. De eerste single van The Motions is in december 1964 It's Gone (geschreven door Van Leeuwen). De single wordt zonder dat de verkoopcijfers daar aanleiding toe geven door Joost den Draaijer en consorten begin 1965 één week in de Veronica Top 40 op nummer 39 geplaatst. Daarmee zijn The Motions de eerste Nederlandse beatgroep die in de hitparade belandt. De eerste lp Introduction to The Motions wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als een klassieker in de Nederbiet. Met het nummer Wasted Words (geïnspireerd door de rage rond de protestsong) heeft de band de eerste grote hit in 1965. Daarna volgen de hits elkaar in 1966 in hoog tempo op: Why don't you take it, Every step I take en It's the same old song. Ook komt er een tweede lp uit Their own way.
The Outsiders speelden in het voorprogramma van het tweede optreden van de The Rolling Stones in Nederland. Vanwege de chaos in 1963 in het Kurhaus organiseerde Paul Aket die toen in de Veehallen te 's-Hertogenbosch, in november 1965. Hitweek, (het vakblad voor langharig werkschuw tuig) schreef dat The Outsiders beter waren dan de Stones en veel fans waren het daar mee eens. De Outsiders braken vervolgens landelijk door. De band had al een platencontract bij Relax van Willem Duys en namen You mistread me en I Love Her Still, I Always Will op. Het werden een bescheiden hits. Het erop volgende Lying All The Time belandde hoog in de hitparade, gevolgd door Touch, het meest bekende nummer van The Outsiders. Andere hits zijn Keep On Trying, Monkey On Your Back en Summer is here.Rond 1968 naderde het einde van de band snel toen Krabbendam uit de band werd gezet en Rammers uit eigen beweging naar C.C.C. Inc. vertrok. Ze werden door multi-instrumentalist Frank Beek vervangen en maakte nog één LP C.Q. In 1969 hield de band op te bestaan
1970.... Met de singles Indian Pipe en Lucy Lucy verovert Amsterdam respectievelijk een 29e en een 13e plaats in de top 40. Julie Come Back reikt niet verder dan de tipparade. Amsterdam is goed voor kwalitatief hoogwaardige singles die een treffend tijdsbeeld geven; op Amerikaanse leest geschoeide, pop met licht psychedische invloeden. Michel van Dijk (Les Baroques, Ekseption) neemt in de periode 1970-1971 de zang voor zijn rekening
Group 1850 (soms ook Groep 1850) is een Nederlandse psychedelische groep, voortgekomen uit de Haagse band The Klits, die eind jaren zestig twee lp's maakt. In het werk van Group 1850 kom je van alles tegen: overstuurde gitaren, experimenten met vreemde klanken, meerstemmige zang, snel wisselende ritmes, tapeloops en andere trucs met bandrecorders (stemmen op verschillende snelheden), gregoriaans aandoende koren en zang, blazers enzovoorts. Op hun hitje Mother no-head wordt de solozang door hun producer Hans van Hemert ingezongen, terwijl het Urker Mannenkoor voor de achtergrondzang zorgt. Na 1974 is Group 1850 meer een project rond Peter Sjardin dan een vaste band. Group 1850 is dan eigenlijk al lang over het hoogtepunt heen en na 1976 wordt niets meer geproduceerd onder die naam. Op een internetsite kondigt Peter Sjardin in 2004 de release van achtergebleven opnamen uit de Agemo's trip to mother earth- en Paradise now-periode aan.
Sandy Coast was een Nederlandse beatgroep uit Voorburg die vooral eind jaren '60 en begin jaren '70 populair was. Zijn bekendste hits waren True love that's a wonder uit 1971 en The eyes of Jenny uit 1981. De leadzanger van de groep was Hans Vermeulen.